//www.hscripts.com --> ad>
2013-12-23 ? 20:02:43

Hur vi firar jul.

Varje år i mitt liv förutom två har vi firat hemma hos mormor, morfar och kusinerna i Sundsvall.
Jag och min lillebror brukade när vi var mindre sova tillsammans och vakna upp till varsin säck - Jag hade den röda och han den bruna, och däri gömdes den första julklappen. Därefter har vi alltid sprungit runt hemma, ätit julgröt till frukost, packat det sista, packat om, blivit osams, blivit sams och till sist satt oss i bilen innan vi efter fem minuter kommer på vad vi har glömt och vänder igen. Sen är vi påväg på riktigt, någon somnar, någon annan sjunger julsånger och en annan (jag) blir kissnödig var femte minut och vill stanna bilen längs vägen. 
Någonstans mitt på dagen kommer vi sen äntligen fram till gården, hälsar på alla, skyndar och packar upp alla klappar under granen, dom vuxna fixar maten och vi barn har mest sprungit omkring. Sen startar Kalle Anka som jag helt ärligt aldrg har lyckats sett klart under mitt sjuttonåriga liv, för något annat lyckas alltid komma i vägen. Och om jag ska vara ärlig har jag aldrig gillat tecknat heller.
Så blir julmaten klar allt eftersom och släkten tågar in till det gamla finrummet i huset och jag hittar mina gamla favoriter, och tittar skeptiskt mot alla röror och sillar som dom vuxna tycker om. På min tallrik finns julskinkan, mosters ägghalvor med räkor, lite gravad lax, en potatis, några köttbullar och en prinskorv. Och så dricker jag ju julmust. Och helst ska jag sitta bredvid mormor också, precis som när jag var liten. Min bästa favorit.
Sen väntas tomten som kommer in med sin säck, oftast i samma stund som morfar mystiskt måste mata hästarna i stallet, och delar ut klappar och läser rim samtidigt som mormor viskar i mitt öra vem som egentligen spelar tomte för i år. Efter all julklappsöppning njuter jag som mest av all julmys, vi fikar, ser på någon julfilm och myster. Oftast har jag också fått en bok som jag börjar smygläsa, och allt är bara så gosigt. Sen är dagarna efter bara långa vila i pyjamas/se på Astrid Lindgrens jul/stressa på mellandagsrean/äta resterna av julmaten - dagar.
Ett år åkte vi också häst och släde med morfar, ett annat var vi i Thailand och firade där och en gång firade vi hemma med farmor & farfar, och det var såklart himla mysigt när jag hjälpte farfar med julfisken och öppnade julklappar med farmor, men inget slår en sundsvallsjul, någonsin. 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Hanna